Etterutdanning
Relasjonsbasert ledelse - av tverrfaglige prosesser
Vi tilbyr et utviklingsprogram for ledere og ansatte som arbeider med barn, foreldre og i tverrfaglige grupper. Utviklingsprogrammet er rettet mot ledere og ansatte som arbeider med barn, foreldre og i tverrfaglige grupper. Dersom du er interessert, så ta kontakt. Det er maksimalt 16 deltakere og utviklingsprogrammet fylles opp fortløpende. Se nedenfor for nærmere beskrivelse.
Velkommen til et utviklingsprogram som gir deg personlig påfyll og bidrar til personlig utvikling.
Programmets arbeidsform
Det arbeides prosess- og opplevelsesorientert.
Formen veksler mellom teoretiske opplegg og praktisk trening gjennom veiledning, øvelser og rollespill med faglige perspektiver og personlig refleksjon.
Det legges stor vekt på arbeid med deltakernes egne erfaringer og selvvalgte problemstillinger.
Programmets mål
Utviklingsprogrammets mål er:
- Å utvikle deltakernes selvverd og selvforståelse i møtet med kollegaer og samarbeidspartnere
Å øke den enkeltes innsikt i personlighetens avgjørende betydning for samspillets kvalitet
Å klargjøre deltakernes lederidentitet
Å trene deltakernes rolle som prosessansvarlig og dermed styrke samarbeidet med barn, foreldre, kolleger, ledere m.m.
Målgrupper for programmet
- Ledere
Mellomledere
Ansatte
Som arbeider med barn, foreldre og i tverrfaglige grupper.
Utviklingsprogrammets innhold
Enter subtitle here
Relasjonsperspektiv
- Verdier for likeverdig fellesskap
Relasjonens betydning for forandring og utvikling
Den personlige og likeverdige dialogen
Å være autentisk og personlig
Konflikt og konfliktløsning
- Konfliktforståelse
Å være en del av konflikten
Å megle mellom to parter
Grensesetting i forhold til seg selv og i forhold til medarbeidere m.m.
Arbeid med motstand og motstandsmekanismer
Gruppeprosesser
- Faser i gruppers liv
Den gode gruppeatmosfære
Forandringsprosesser - ledelse av omstillingsprosesser
Signaler og symptomer på destruktive gruppeprosesser
Relasjonsbasert veiledning
- Veiledningstrapp
Meg og deg - her og nå
Kontakt og kontrakt
Personlig tilstedeværelse versus spørsmålsstilling
Tverrfaglige arbeidsprosesser
- Tverrfaglig beredskap
Flerfaglig eller tverrfaglig arbeid
Jeg - du sortering
Mobilisering av personlig og faglig ansvar
Å ivareta egen og andres integritet
Modell for ledelse av tverrfaglige møter
Personlig utvikling
- Ressurser og begrensninger
Å styrke egen og andres selvverd
Refleksjon over egen praksis
Fag-personlig målsetting.
Lederrollen som personlig og faglig utfordring
- Meg selv som leder
Den profesjonelle problemorienterte samtalen
Prinsipper og perspektiver i den prosessorienterte samtalen
Egen fortids betydning for lederidentiteten
Anerkjennende lederstil
Praktisk informasjon
Undervisere:
- Bjørn O. Larssen - utdanningsleder, lektor og familieterapeut
Tine Krämer - psykolog og familieterapeut
Deltakerantall: Maks 16 personer
Tid: Totalt 12 samlingsdager arrangert som 6 samlinger à 2 dager
hvor undervisningen dag en er kl. 1000-1700 og dag to er kl. 0900-1600.
Kurssted: Trondheim
Pris: Studieavgift kr 14.900,- pr. semester i 2 semestre.
I tillegg kommer dekning av dagpakke på kursstedet, samt evt. utgifter til opphold.
Kontakt oss på mail: post@inrel.no for mer informasjon og påmelding.